Plan na naukę hiszpańskiej gramatyki
Jakiś czas temu publikowałam wpis z planem na naukę słownictwa hiszpańskiego, natomiast dziś przejdziemy do planowania nauki gramatyki. Ostatnio był wpis o tym jak się tej gramatyki uczyć i gdzie, więc już mniej więcej wiesz, jak podejść do tematu. Moja sugestia jest taka: jeśli zaczynasz naukę języka hiszpańskiego, nie zaczynaj od gramatyki. Z resztą uważam, że tak powinno być w każdym języku, choć mogę się mylić. Gramatyka i tajna wiedza regułkowa jest to kolejny stopień wtajemniczenia. Razem ze słownictwem stanowi podstawy języka i znajomość gramatyki jest potrzebna, to nie ulega wątpliwości, jednak nie na poziomie A0, kiedy o języku nie masz zielonego pojęcia. Zacznij od nauki wymowy, osłuchania się z językiem oraz nauki słownictwa, potem ucz się pojedynczych konstrukcji, przykładowych zdań, a dopiero w następnej kolejności przejdź do gramatyki.
Jak już to zostało ustalone, podobnie jak we wpisie o planie słownictwa, tutaj też masz listę tematów, które przejdziesz od poziomu A1 do poziomu C2. Wiele z tych tematów będzie się powtarzać na kolejnych poziomach, tylko każdy z nich będzie rozszerzany o nowe informacje, wyjątki, warunki użycia itd. W tym wypadku nie wybieraj tematu, który najbardziej Cię interesuje, bo jest to lista w miarę chronologiczna. Wiadomo, nie na wszystkich poziomach będzie ona wyglądać tak samo, na każdym z nich będziesz skupiać się na innych aspektach danego tematu, a niektóre może nawet ominiesz. Kolejność może różnić się w obrębie 3 czy 4 punktów. Możesz na przykład najpierw poznać rodzajniki i rzeczownik, a dopiero później czasownik ser, estar i haber. Możesz najpierw uczyć się liczby mnogiej i tworzenia rodzaju żeńskiego, a dopiero potem koniugacji. Jedno jest pewne. Nie będziesz się uczyć Subjuntivo, jeśli nadal nie masz pojęcia o tym, co to jest Indivativo itp.
Zostawiam Cię teraz z pełną listą tematów z gramatyki:
- Czasownik ser
- Czasownik estar
- Czasownik haber
- Rodzajnik określony. Artículo determinado
- Rodzajnik nieokreślony. Artículo indeterminado
- Przymiotnik. Adjetivo
- Rzeczownik. Sustantivo
- Zaimek. Pronombre
- Zaimek wskazujący. Pronombre Demostrativo
- Odmiana czasownika. Koniugacja I. Conjugación AR
- Odmiana czasownika. Koniugacja II. Conjugación ER
- Odmiana czasownika. Koniugacja III. Conjugación IR
- Liczba mnoga rzeczownika. Número del sustantivo
- Liczba mnoga przymiotnika. Número del adjetivo
- Tworzenie rodzaju żeńskiego rzeczownika. Género del sustantivo
- Tworzenie rodzaju żeńskiego przymiotnika. Género del adjetivo
- Stopniowanie przymiotnika. Gradación: Comparativos y superlativos.
- Zaimek dzierżawczy. Pronombre posesivo
- Zaimek osobowy. Pronombre personal
- Zaimek zwrotny. Pronombre reflexivo
- Zaimek pytajny. Pronombre interrogativo
- Imiesłów bierny. Participio
- Imiesłów czynny. Gerundio
- Bezokolicznik. Infinitivo
- Przyimek. Preposición
- Tryb rozkazujący. Imperativo
- Przysłówek. Adverbio
- Porównanie: ser, estar i haber
- Czas teraźniejszy Presente de Indicativo
- Zaimek nieokreślony. Pronombre indefinido
- Czas przeszły Pretérito perfecto
- Czas przeszły Pretérito indefinido
- Dopełnienie bliższe i dalsze. Complemento directo e indirecto
- Czas przyszły Futuro imperfecto
- Czas przeszły Pretérito imperfecto
- Czas przeszły Pretérito Pluscuamperfecto
- Porównanie wszystkich czasów przeszłych
- Czas przyszły Futuro Perfecto
- Porównanie wszystkich czasów w trybie Indicativo
- Tryb łączący Subjuntivo – użycie
- Presente de Subjuntivo
- Pretérito Imperfecto de Subjuntivo
- Pretérito Perfecto de Subjuntivo
- Pretérito Pluscuamperfecto de Subjuntivo
- Porównanie Indicativo i Subjuntivo
- Zaimek względny. Pronombre relativo
- Tryb warunkowy Condicional Simple
- Tryb warunkowy Condicional Perfecto/ Compuesto
- Wyrażanie prawdopodobieństwa. Probabilidad
- Mowa zależna. Estilo indirecto
- Strona bierna. Voz pasiva
- Porównanie przyimków por i para
- Zdania względne. Oraciones relativas
- Zdania czasowe. Oraciones temporales
- Zdania warunkowe. Oraciones condicionales
- Zdania celowe. Oraciones finales
- Zdania przyzwolenia. Oraciones concesivas
- Zdania przyczynowe. Oraciones causales
- Zdania wynikowe. Oraciones consecutivas
- Peryfrazy. Perífrasis
Powyższą listę oraz listy dotyczące słownictwa i pisania mogę nazwać programem nauki, dzięki któremu niczego nie pominiesz, nauczysz się wszystkich zagadnień i zrobisz to w logicznej kolejności i dostosowując poziom trudności do już posiadanej wiedzy. Nie są to wszystkie zagadnienia, które spotkasz na swojej drodze. Wiele z nich pominęłam nie dlatego, że nie są ważne, a dlatego, że zawsze są podawane w parze z czymś, co już znajduje się na powyższej liście. Nie chciałam też tworzyć listy 150 zagadnień, bo jest to niepotrzebne i może Cię odstraszyć, a nie to jest moim celem. Uwierz mi, że z tymi listami przerobisz o wiele więcej materiału. Tak jak już o tym wspominałam, niektóre rzeczy będą się przewijać na kilku poziomach, dlatego za każdym razem dostosowuj tą listę do swoich potrzeb i posiadanej wiedzy.
Plan
Aby dobrze zaplanować naukę gramatyki, ustal co już wiesz i dokąd zmierzasz.
Jaki jest Twój cel znajomości języka hiszpańskiego?
Jeśli jest to chęć dogadywania się na wakacjach, nie musisz znać wszystkich zagadnień i uczyć się wszystkiego. Jeśli natomiast chcesz w przyszłości wyjechać do Hiszpanii albo pracować w firmie, gdzie tego języka się używa, zapewne przerobisz wszystkie tematy z listy.
- Wybierz sobie teraz wszystkie miejsca w sieci, które Cię zainteresowały, gdzie uczą gramatyki oraz tę książkę czy książki, z których masz zamiar korzystać (już niedługo pojawią się wpisy, w których polecam Ci książki na poziomie A1/2, B1/2 oraz C1/2, a póki co masz dostęp do wpisów z poleceniami książek dla początkujących, średniozaawansowanych i zaawansowanych)
- Określ, ile masz czasu na dojście do swojego celu z gramatyki oraz ile czasu w ciągu miesiąca czy tygodnia możesz na naukę poświęcić.
- Podchodząc do planu ułóż sobie w kolejności tematy, które potrzebujesz poznać, a następnie wypisz miejsca w sieci i książki, w których te tematy są.
- Podziel wszystkie tematy na miesiące, w których masz się zamiar ich nauczyć.
Pamiętaj, że to jest tylko plan. Przechodząc do układania harmonogramu tygodniowego oraz już do samej realizacji, zobaczysz czy nie jest dla Ciebie za dużo np. przerobienie dwóch tematów w miesiącu czy dwóch tematów w tygodniu. Dopóki nie zabierzesz się za jakiś temat, nie będziesz wiedzieć, czy jest on trudny i ile potrzebujesz poświęcić mu czasu. Dlatego ustal harmonogram: w którym dniu będziesz uczyć się danego tematu oraz z jakich źródeł. Ma to być harmonogram na tydzień, nie więcej. Co tydzień siadaj do swojego planu, tej listy zagadnień i dopasowanych do nich miejsc, i rewiduj, ile jesteś w stanie zrobić w kolejnym tygodniu.
Tak ułożony plan Cię nie zmęczy i nie zestresuje. Tempo nauki masz dostosować do siebie, swoich potrzeb i możliwości. Nauka języka to nie sprint, tu nie liczy się kto pierwszy będzie na mecie. Tutaj chodzi o zrobienie tyle i w takim tempie, jaki jest dla Ciebie odpowiedni. Pamiętaj, że nie ma nic gorszego, jak porównywanie się. Nawet jeśli ktoś zaczął naukę równocześnie z Tobą. Ta osoba może mieć więcej czasu na naukę albo zna jakiś inny język, który jest w pewnym sensie podobny i łatwiej jej się uczy hiszpańskiego. Jedyna osoba, z jaką wolno Ci się porównywać to Ty sprzed rozpoczęcia nauki i Ty teraz. Pamiętaj o tym.
K.
0 komentarzy