Porady w trakcie przygotowań do egzaminu DELE
Dzisiaj chciałabym przedstawić odpowiedzi różnych osób związanych z egzaminem DELE, którymi są egzaminatorzy oraz osoby przygotowujące do DELE. Zapytałam ich o sam egzamin i o przygotowania. Mam 6 pytań i bardzo przydatne informacje. Mam nadzieję, że Ci się spodoba i posłuży Ci podczas przygotowań. Zaczynamy.
Podcast dostępny również na Spotify oraz Youtube.
Jak długo jesteś egzaminatorem?
Vicente ze Spanish with Vicente: Witam. Nazywam się Vicente ze Spanish with Vicente i jestem nauczycielem hiszpańskiego online. Jestem egzaminatorem od około 4 lat. Jako oficjalny egzaminator egzaminu DELE pracuję od 2 lat. Zaczynałem w Instytucie Cervantesa w Paryżu, a obecnie uczę w szkole hiszpańskiego tutaj, w Maladze, w moim mieście.
Sara z Crisol: Dzień dobry. Jestem Sara i od około 5 lat jestem nauczycielem hiszpańskiego i przygotowuję do egzaminu DELE. Mam akredytację do przygotowywania do egzaminu DELE od około roku.
Której wersji języka hiszpańskiego uczysz podczas zajęć, gdy przygotowujesz kogoś do egzaminu? Czy Twój uczeń może wybrać język hiszpański z Argentyny, Hiszpanii lub Meksyku, jeśli ma na to ochotę, czy też zawsze to Ty wybierasz?
V: Osobiście zawsze używam hiszpańskiego z Hiszpanii. Po pierwsze dlatego, że większość moich studentów ma silne relacje z tym krajem, a po drugie, ponieważ jest to ta wersja, którą znam najlepiej. Nie mógłbym uczyć hiszpańskiego z Argentyny ani hiszpańskiego z Meksyku, ponieważ nie mam kontaktu z tym językiem.
S: Kiedy przygotowuję kogoś do egzaminu, może wybrać odmianę hiszpańskiego, którą zdecyduje się mówić, Argentyna czy Meksyk. Oczywiście można korzystać z różnorodności odmian języka hiszpańskiego. Jest to akceptowalne przy egzaminie DELE. Tylko należy pamiętać, oczywiście, że moją odmianą jest hiszpański z północy Hiszpanii i to tej odmiany używam na zajęciach.
Jak przygotować się do egzaminu ustnego – już w dniu egzaminu lub dzień wcześniej? Czy masz jakieś wskazówki na ten stresujący dzień?
V: Po pierwsze, chcę powiedzieć, że powinno się kontrolować swoje nerwy najlepiej jak się potrafi. Pamiętaj, że zarówno i Ty, jak i egzaminator będziecie wykonywać swoją pracę tego dnia i jest to całkowicie normalne. Uwierz mi, to jest normalne. Jak możesz przygotować się dzień wcześniej? Osobiście nie radziłbym skupiać się na wielu rzeczach. Skoncentrowałbym się na jednej lub dwóch, które mogą być użyteczne: poćwicz idiomy, związki frazeologiczne i połącz je z różnymi łącznikami, ponieważ te łączniki nadadzą Twojej wypowiedzi dużo płynności. Radzę więc: przygotuj łączniki i ćwicz zwroty frazeologiczne.
S: Aby przygotować się do egzaminu ustnego, bardzo ważna jest przede wszystkim dobra znajomość struktury samego egzaminu. Jest to coś bardzo prostego o czym często zapominamy. Zobacz także, w jaki sposób oceniane są testy: sprawdź, jakie są rubryki i co jest oceniane pod względem gramatyki, słownictwa, czego oczekuje się od ucznia, aby mógł zdać egzamin. Nie powinniśmy obawiać się egzaminu ustnego. Najważniejszą rzeczą jest dużo ćwiczyć, a przede wszystkim wykorzystywać to, co wiemy i być najspokojniejszymi jak to tylko możliwe. Najlepiej byłoby emanować spokojem, co jak wiemy , jest bardzo trudne w czasie egzaminu, ponieważ wszyscy się denerwujemy. No cóż, jednym z najlepszych sposobów na przygotowanie się i uzyskanie dobrego wyniku jest przede wszystkim świadomość zasad egzaminu i tego, co powinniśmy zrobić w każdej części testu.
Czy egzaminator jest potworem, który nie chce, aby ludzie zdawali egzamin?;) Czy może raczej pomagasz uczniom podczas egzaminu ustnego?
V: Muszę powiedzieć, że jestem dość obiektywny podczas samego egzaminu. Przede wszystkim dlatego, że lubię być neutralny. Jeśli dana osoba spełnia wymogi to zdaje egzamin. Jeśli nie spełnia ich, nie zdaje go, ale do tego celu my egzaminatorzy mamy skale. Różne rodzaje skal, które pozwalają nam znacznie dokładniej oceniać uczniów. Osobiście dość dobrze dostosowuję się do tych skal i zawsze staram się nie dać się zwieść żadnej subiektywnej opinii. Zawsze staram się być jak najbardziej obiektywny. Jeśli mam wątpliwości czy uczeń powinien dostać punkt i nie wiem dokładnie, gdzie umieścić ucznia, w razie wątpliwości zawsze jestem trochę milszy powiedzmy, mniej potworny ;). Jeśli mam wątpliwość, zawsze dam wyższą ocenę. Jeśli mam wątpliwości, nie dam niższej oceny. Ale mówię wam, istnieją pewne skale i jeśli egzaminator dostosuje się do tych skal, może ocenić uczniów w bardzo obiektywny sposób.
S: Egzaminatorzy, wcale nie są wilkami czy innymi potworami. Staramy się również pomóc kandydatowi w jak największym stopniu, jeśli widzimy, że są trochę zdenerwowani, staramy się ich rozluźnić. Wcale nie chodzi o to, żeby wszystkich oblać tylko dowiedzieć się dokładnie co wiedzą.
Czy powinniśmy się bać egzaminu? Zwłaszcza egzaminu ustnego?
V: Nie. Nie powinnaś bać się egzaminu. Po pierwsze, ponieważ Twoja ocena końcowa będzie zestawem czterech umiejętności egzaminu DELE. Ocena z samego egzaminu ustnego nie warunkuje tego, czy nie zaliczysz lub zaliczysz resztę egzaminu. Egzamin ustny to 1/4 egzaminu. Jeśli boisz się egzaminu ustnego, powinnaś się też bać części ze słuchania, pisania i czytania ze zrozumieniem. Mówię Ci: nie powinnaś bać się egzaminu ustnego. To 25%, a nie 100%, dobrze?
S: Wiele razy polecam to, aby nagrywać siebie i się odsłuchiwać w trakcie przygotowań. Wydaje się to bardzo proste, ale czasami myślimy, że zrobiliśmy coś bardzo dobrze, a potem słuchamy się i okazuje się, że jest to katastrofa. Lub wręcz przeciwnie. Kiedy nagrywamy się wiele razy, jesteśmy w stanie analizować siebie, możemy nawet oceniać siebie na podstawie kryteriów dostępnych na stronie internetowej Cervantesa i na podstawie tego możemy się ocenić i wiemy, czy byśmy mogli zdać egzamin, czy nie. Uważam, że dobrą inwestycją jest praca z nauczycielem, nawet jeśli są to dwie lub trzy intensywne godziny, skoncentrowane na zadaniu pisemnym i zadaniu ustnym. Jest to kluczowe w tych dwóch częściach egzaminu, ponieważ zazwyczaj kosztuje nas najwięcej, aby rozwijać się w nich podczas samodzielnej nauki. W ten sposób jesteśmy przygotowani do egzaminu, wiemy, czego się od nas oczekuje, mamy punkt widzenia kogoś spoza, który potwierdza, czy rzeczywiście jesteśmy gotowi, czy nie, a zatem jesteśmy bardziej zrelaksowani.
Czy możesz mi powiedzieć najczęstsze błędy ludzi, którzy przygotowują się do egzaminu? Błędy podczas przygotowań, które należy stale korygować w trakcie zajęć lub błędy w czasie egzaminu – zarówno błędy gramatyczne, jak i ogólne.
V: Najczęstszym błędem, który sprawia, że wiele osób nie zdaje egzaminu jest niedokładne przeczytanie instrukcji. Uwierz mi, musisz bardzo dobrze przeczytać instrukcję. Innym bardzo ważnym błędem jest myślenie, że znajomość hiszpańskiego jest tym samym, co umiejętność przystąpienia do egzaminu DELE. Egzamin DELE ma bardzo skomplikowaną strukturę, ma bardzo specyficzną strukturę. Zawsze zalecam przerabianie prób egzaminów, ćwiczenia z instrukcją. Kiedy mieszkałem za granicą, mieszkałem w Anglii i bardzo dobrze mówiłem po angielsku. Mówiłem bardzo dobrze po angielsku, na bardzo zaawansowanym poziomie. Co się stało? Po powrocie do Hiszpanii przystąpiłem do egzaminu Cambridge, który jest taki sam jak egzamin DELE, ale z angielskiego. Świetnie mówiłem po angielsku. Kiedy poszedłem na egzamin, odkryłem, że były testy, w których musiałem wypełnić zadania z gramatyki. I co się stało? W tych testach dostałem ocenę normalną, standardową, ani złą, ani dobrą. Z części ustnej otrzymałem ocenę doskonałą, dali mi najwyższą ocenę z egzaminu na poziomie C1. W części z czytania ze zrozumieniem nie wiedziałem, jak wykonywać te zadania, nie umiałem obrabiać tych tekstów. Wiedziałem, jak doskonale mówić po angielsku. Więc co się stało? Nie zdałem egzaminu przez jeden punkt, ponieważ nie umiałem robić zadań z czytania ze zrozumieniem. Gdybym znał tę strukturę, zdałbym egzamin. Ale nie zdałem. To jest główna rada, którą mogę Ci dać.
S: Niektóre z najczęstszych błędów poza tymi z gramatyki (takie jak na przykład użycie trybu sunjuntivo lub wybór odpowiedniego czasu przeszłego, które stanowią problem, nawet na bardziej zaawansowanych poziomach) a są również bardzo częste, to wybór odpowiedniej formy zwracania się. Chodzi mi o to, że jeśli jest to sytuacja formalna i musimy porozumiewać się formalnie, uczeń często myli zaimki lub formę czasownika. Polecam więc mieć to na uwadze. Kolejnym problem jest fakt utraty wątku, zapominanie o czym mówimy. Dlatego bardzo ważne jest, aby zrobić dobry zarys tego co chcemy powiedzieć w części, w której musimy przedstawić dany temat. Kiedy mówimy, czasem pojawiają się jakieś dodatkowe pomysły i zaczynamy mówić o czymś innym. W końcu zapominamy, że mówiliśmy na dany temat, a potem gubimy się i zmieniamy sens całego przekazu. Zalecam też moim uczniom wypisanie sobie niektórych łączników, których mogą używać, a które dodają bogactwa strukturze wypowiedzi. Ponieważ to nie to samo powiedzieć, na przykład „luego” i „más tarde”. Jest to bardzo podstawowy przykład, ale powiedzmy, że niektóre łączniki dodają bardziej precyzyjne informacje, a także pomagają słuchaczowi śledzić wątek wypowiedzi i lepiej rozumieć strukturę, którą masz w głowie, co w końcu jest tak samo ważne jak cały aspekt gramatyczny. Zarówno treść, jak i forma są ważne, szczególnie na poziomie zaawansowanym.
V: Mam nadzieję, że podobała Wam się ta mała współpraca z Klaudią i nauczyliście się wiele o tym egzaminie DELE. Do zobaczenia następnym razem. PA!
S: Pozdrowienia dla wszystkich i bardzo dziękuję.
Dziękuję bardzo za wysłuchanie tego podcastu do końca. Do usłyszenia wkrótce.
Zapraszam na strony osób, z którymi rozmawiałam:
Spanish with Vicente:
Crisol:
0 komentarzy