fbpx

Podpowiedzi w układaniu planu nauki języka hiszpańskiego

Opublikowane przez OptimismoCompartido w dniu

To już przedostatni wpis z serii całego zestawu o planowaniu nauki. O tym, jak ułożyć plan nauki języków obcych napisałam już jakiś czas temu wpis, a dziś chciałabym Ci podpowiedzieć, co zrobić, żeby było Ci łatwiej – zarówno ułożyć plan, jak i go realizować. Dziś skupimy się na przykładach i mam nadzieję, że po przeczytaniu wpisu wszystko będzie zrozumiałe i oczywiste.

Cel i motywacja

Już o tym pisałam we wpisie o motywacji, ale chcę to podkreślić jeszcze raz. Najważniejszy jest cel całej nauki i Twoja motywacja. Usiądź i pomyśl DLACZEGO chcesz się nauczyć danego języka oraz jaki poziom chcesz osiągnąć. Zapisz to i w chwilach zwątpienia lub potrzeby zmotywowania się, spójrz na swój cel. Motywacją może być Twój ulubiony autor hiszpańskojęzyczny. Wszystkie jego książki póki co czytasz po polsku, ale wiesz, że jeśli nauczysz się hiszpańskiego, będzie dla Ciebie możliwe i wykonalne czytanie w oryginale. To może być chęć wyjazdu na wakacje i dogadanie się w sklepie czy w restauracji. To może być chęć wyjazdu służbowego. Nie ma sensu uczyć się języka nie widząc powodu całej nauki, dlatego nie zapomnij o tym jakże ważnym punkcie na samym początku.

Kroki

Aby wiedzieć, jak ma wyglądać Twoja nauka, musisz określić mniejsze cele: „do końca miesiąca…”, „do końca roku…”, żeby móc sprawdzić, czy zmierzasz w dobrym kierunku. W ten sposób masz określony duży główny cel i cele poboczne. Teraz musisz konkretnie zaplanować swoją aktywność, aby te cele osiągnąć.

Jak planować swoje działania (w tych 6 kategoriach, o których często wspominam i które obowiązują w kalendarzu Optimismo Compartido)? Nigdy nie planuj ich w oderwaniu od siebie, ponieważ one wszystkie wpływają na siebie nawzajem.
Plan wykonuj dla małych i dużych kroków.

Co to znaczy?

Małe kroki to takie, które zajmują Ci od 5 do 15 minut. Duże kroki to zadania, na które planujesz około godziny lub nawet trochę więcej. Pamiętaj jednak, że przy planowaniu dużych kroków musisz wziąć pod uwagę przerwy w trakcie. Czyli ucz się 20 minut, a później rób 5 minut przerwy. Jeśli 20 minut to dla Ciebie za krótko, to ucz się ciut dłużej, ale nie dłużej jak 30 minut. Po tym czasie należy Ci się 5 minut przerwy na „wchłonięcie” tego, co starasz się przyswoić.

Wskazówki

Jeszcze tylko napiszę Ci o głównych zasadach planowania całej nauki języka, aby była jak najefektywniejsza:

  1. Pora dnia. Jeśli tylko masz taką możliwość, planuj naukę języka na porę dnia, kiedy Twoja produktywność jest na jak najwyższym poziomie.
  2. Poznaj siebie. W dni, kiedy masz spadek motywacji i nic nie jest w stanie Cię zmobilizować, odpuść sobie. Oczywiście nie wykorzystuj tego i nie odpuszczaj ciągle i zawsze, ale czasem lepiej dać sobie na wstrzymanie. Z drugiej strony, jeśli masz super humor i możesz góry przenosić, wtedy rób więcej i planuj więcej.
  3. Nie przesadź. Ani za mało, ani za dużo. Chodzi tutaj o to, żeby znaleźć swój złoty środek. W moim przypadku złotym środkiem jest akurat planowanie więcej, ponieważ mnie nie demotywuje, jeśli jakiegoś zadania nie wykonam, a świetnie na mnie działa motywująco długa lista zadań, bo wiem, że mam za czym gonić. Jeśli masz na odwrót, planuj mniej i ciesz się z sukcesów.
  4. Nauka ma być zabawą. W szkole nauka raczej źle nam się kojarzy, trzeba wkuwać nikomu niepotrzebne do szczęścia teorie, które długo zapamiętujemy i szybko zapominamy. Przy nauce języka ma być inaczej. Korzystaj z tego dobrodziejstwa, jakim jest Internet i planuj tak, aby jak najwięcej korzystać z różnych multimedialnych form (podcasty, filmy, wideo na Youtube, artykuły w gazetach i na różnych platformach), żeby nauka była przyjemnością i rozwijała Twoją ciekawość.
  5. Codzienność. Nauka języka ma się stać Twoją codziennością. Rób małe kroczki codziennie i większe kroki co kilka dni. Poświęcaj 15 minut dziennie na naukę języka każdego dnia, a raz czy dwa razy w tygodniu planuj większe przedziały czasowe na naukę. Oczywiście tyle, na ile możesz sobie pozwolić.
  6. Mierz siły na zamiary. Musisz wybierać takie zadania i tyle tych zadań, aby zmieścić się w swoich możliwościach czasowych i motywacyjnych. W planowaniu wcale nie jest najważniejsze planowanie tylko realizacja planu.
  7. Potrzeby. Nie ucz się rzeczy, których nigdy nie wykorzystasz. Jeśli nie masz zamiaru pisać żadnych dłuższych form, języka pisanego chcesz używać tylko do kontaktów ze znajomymi na komunikatorze, a więcej będziesz mówić, nie ma sensu tracić czasu na poznawanie dogłębnie wszystkich zasad gramatyki czy uczenia się formy rozprawki. Dostosuj swoje cele językowe do swoich potrzeb i ucz się tego, czego najwięcej będziesz używać.
  8. Ty decydujesz. Jedni wolą codziennie zahaczyć o każdą kategorię nauki, inni będą każdej kategorii poświęcać jeden dzień. To od Ciebie zależy, jak wolisz pracować z językiem. Możesz planować na poniedziałek naukę słownictwa, na wtorek gramatyki, środę z pisaniem, czwartek z mówieniem, piątek ze słuchaniem i sobotę z czytaniem. A możesz każdego dnia starać się „odhaczać” dwie lub trzy kategorie.

Jak stworzyć konkretny harmonogram nauki?

Plan możesz wykonać na dany miesiąc, a następnie możesz skupiać się na jednym tygodniu, aby ustalić konkretny harmonogram zadań. Czym innym są miesięczne cele językowe, czym innym będzie plan realizacji tych celów, a jeszcze czym innym konkretny harmonogram poszczególnych kroków.

Celem będzie na przykład „Znam wszystkie czasy przeszłe”.

Plan natomiast to:

Tydzień 1: Powtórka czasu Pretérito Perfecto

Tydzień 2: Powtórka czasu Pretérito Imperfecto

Tydzień 3: Powtórka czasu Pretérito Indefinido

Tydzień 4: Powtórka czasu Pretérito Pluscuamperfecto

Harmonogram natomiast, obejmując jeden tydzień będzie przedstawiać się następująco:

  • Competencia gramatical en USO. A. González, C. Romero (B1)
  • USO de la gramática española.  INTERMEDIO
  • Aprende gramática y vocabulario 3
  • Dialogi z użyciem czasu.

Co to znaczy?

Z tych 3 książek chcesz przerobić zadania gramatyczne związane z Pretérito Perfecto oraz stworzyć własne dialogi używając tego czasu.

Mając taką listę, możesz określić w które dni tygodnia zrobić konkretne zadanie, a następnie możesz śledzić postępy w zadaniach na trackerze lub odhaczając po prostu punkty z listy.

Tak naprawdę tworząc plan nauki, nie musisz wypisywać suchych list. Jeśli bardziej do Ciebie przemawia rysowanie i ciekawy graficzny układ, możesz rozrysować to na zasadzie drogi, jaką musisz przejść. Wtedy całe planowanie zaczynasz od końca. Najpierw piszesz na samej górze cel. Później wypisujesz kolejne kroki „od tyłu”: co robisz chwilę przed osiągnięciem celu, miesiąc przed, pół roku przed, aż dojdziesz do dnia dzisiejszego i poziomu, w którym jesteś teraz. Takie mapy drogi świetnie się sprawdzają u osób, do których lista nie przemawia.

Kalendarz Optimismo Compartido to idealne miejsce na całe językowe planowanie. Masz dwie strony w ciągu miesiąca właśnie do wypisania wszystkiego, co z tym związane. Jest strona na wypisanie celów językowych oraz na rejestr postępów w nauce. Każda kategoria ma swoje osobne miejsce, więc łatwo sprawdzić, czego robisz więcej, a co zaniedbujesz. Wiadomo, niektóre czynności mogą realizować więcej niż jedną kategorię, ale to też łatwo zaznaczyć w tabeli, czy to za pomocą strzałek, czy zaznaczania większych obszarów na rejestrze. Tabele te zostały tak skonstruowane, aby na 1 stronie językowej wypisać wszystkie cele miesięczne i rozbić je na konkretny plan, natomiast na rejestrze zaznaczasz, w który dzień zajmujesz się jaką kategorią, a w miejscu na notatki wypisujesz cały harmonogram, czyli to, co konkretnie masz zamiar zrobić. Masz również jedną dodatkową stronę co miesiąc na notatki i możesz ją wykorzystać właśnie do narysowania swojej „drogi” podróży językowej. Do wyboru, do koloru.

Życzę Ci powodzenia w ułożeniu planu i w jego realizacji.

K.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *